20 maja 2024, Imieniny: Aleksander, Bernardyn, Bazyli
» Szkoła istnieje od 1991 roku. Organ prowadzący: » Stowarzyszenie Sztuka Edukacja Promocja

Kraków 2006

W dniach 25-27 października odbyła się obowiązkowa dla klas drugich wycieczka naukowa do Krakowa. Tym razem pojechaliśmy pociągiem i mieszkaliśmy w samym sercu Krakowa przy ulicy św. Krzyża.

25.10. – przyjechaliśmy do Krakowa w godzinach południowych. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Kazimierza (referat Aleksandra Grynberga), byliśmy w Starej Synagodze oraz w kościele Bożego Ciała, o którym opowiadał Michał Wawer. Przed obiadem oglądaliśmy Teatr im. Juliusza Słowackiego (referat Justyny Fogler), po którym oprowadził nas pracownik działu promocji teatru. Wieczorem byliśmy na monodramie „Audiencja I” (Scena w Bramie Teatru Juliusza Słowackiego). Po przedstawieniu spotkaliśmy się w jadalni naszego hotelu, gdzie wysłuchaliśmy następujących referatów: Zarys geografii (Jasiek Szymański) i historii (Jacek Tomczak) Krakowa; Pisarze związani z Krakowem (Kajetan Kłopocki).

26.10 – całe przedpołudnie poświęciliśmy na zwiedzanie Wawelu. Referat o historii zamku wygłosiła Olga Kozłowska, o arrasach wawelskich mówiła Ewa Czarnecka, o katedrze – Alina Gorlewska i Jagoda Zdrojewska, o Kaplicy Zygmuntowskiej – Krzysztof Kołodziejczyk. W drodze powrotnej odwiedziliśmy również kościół Paulinów na Skałce (referat Kajetana Kłopockiego). Wieczorem byliśmy na spektaklu „Przedtem/Potem” w  reżyserii Pawła Miśkiewicza, na Scenie  Kameralnej Narodowego Teatru Starego. Po przedstawieniu znowu spotkaliśmy się na nocnych referatach, tym razem poświęconych głownie historii: o koronacji królów na Wawelu mówił Patrick Muszyński, o przysiędzze Kościuszki - Maciek Zdrojewski, o Rzeczpospolitej Krakowskiej – Aleksander Pawłowski, o czasach Generalnej Guberni i wyzwoleniu Krakowa – Maciej Koński. Referat z zakresu geografii ekonomicznej o Krakowie na tle innych miast polskich wygłosił Igor Benedyktowicz.

27.10 – rano oglądaliśmy kamienice na rynku, Sukiennice i wieżę dawnego ratusza (referat Małgosi Załogi), następnie przy ulicy Floriańskiej - Jamę Michalikową (referat o kabarecie Zielony Balonik – Michał Kaczoń). Po zwiedzeniu Muzeum Czartoryskich przeszliśmy obok Barbakanu i wzdłuż murów obronnych na plac Szczepański, gdzie wysłuchaliśmy referatu o Teatrze Starym (Kinga Brocka). Ostatnim punktem programu przed przerwą był kościół św. Anny (referat Marysi Wojciechowskiej). Po południu byliśmy na dziedzińcu Collegium Maius, referaty z historii filozofii wygłosili Mateusz Cieślak i Gabriel Fiallo. Następnie zwiedzaliśmy: kościół Mariacki (Tomasz Zachara);  o Wicie Stwoszu mówiła Asia Owczarek; kościół Franciszkanów (Martyna Barlak); o Wyspiańskim mówiła Miłka Dudek, o Janie Pawle II – Dagmara Dubielecka; kosciół Dominikanów (Justyna Juzwa), kościół śś Piotra i Pawła (Flavia Borawska), kościół św. Andrzeja (Igor Błaszczak).

Do Warszawy wróciliśmy przed godziną 22.00.